23948sdkhjf

Nordmænd overtager K-salat og Bähncke

Orkla ASA har indgået en aftale med Rieber-familien om at købe deres aktier i Rieber & Søn ASA. Dermed overtager nordmændene blandt andet de kendte frokostmærker Bähnke og K-salat.
Aftalen omfatter 90,11 % af aktierne i Rieber & Søn til en samlet selskabspris på 6,1 mia. norske kr.

- Rieber & Søn er en veldrevet og traditionsrig koncern med dygtige medarbejdere og stærke markedspositioner. Samlet set vil Rieber & Søn og Orkla fremstå som den ledende nordiske fødevarekoncern med kompetence og ressourcer til at udvikle stærke lokale produkter og varemærker i konkurrence med internationale aktører, siger Orklas koncernchef Åge Korsvold.

Rieber & Søn er noteret på Oslo Børs, og er en betydelig leverandør til dagligvarehandelen i Norden, dele af Centraleuropa og Rusland. Kendte varemærker er Toro, Vitana, K-Salat, Delecta, Frödinge, Chaka og Bähncke.

En solid forretning
I 2011 var den samlede omsætning på ca. 4,3 mia. norske kr. Driftsresultatet før afskrivninger og nedskrivninger (EBITDA) var 642 mio. norske kr. i 2010 og 464 mio. norske kr. i 2011. Totalt har selskabet 2900 ansatte, heraf 1700 uden for Norge.

- Rieber-familien har ejet selskabet, siden det blev grundlagt i 1839. Vi er stolte af det, vi har udviklet gennem generationer sammen med de ansatte. Vi har vurderet forskellige strategiske muligheder og interessenter, og vi er trygge ved, at Orkla som ejer vil være det bedste alternativ for at videreudvikle vore selskaber og mærkevarer, siger Fritz T. Rieber på vegne af Rieber-familien.

Stærk position på markedet
- Med dette køb udvider Orkla produktporteføljen og får stærke markedspositioner i for os helt nye kategorier. Rieber & Søn har skabt lokale madtraditioner og defineret den gode smag på en række kendte produkter. Selskabet har stærke mærkevarer, som passer optimalt til Orklas produktportefølje, når det gælder kategorier, produktionsteknologi og geografi, siger Orklas koncernchef Åge Korsvold.

Gennemførelse af aftalen er betinget af, at EU-kommissionen og de russiske konkurrencemyndigheder godkender transaktionen. Det forventes, at transaktionen vil kunne gennemføres inden udgangen af 1. kvartal 2013. Efter gennemførelse af aftalen bliver selskabet afnoteret fra Oslo Børs.

Fakta om Rieber & Søns kendte varemærker og virksomheder:
  • Toro er Norges ledende leverandør af blandt andet saucer, supper og færdigretter. Andre kendte norske varemærker i Rieber & Søns portefølje er Denja, Mr. Lee, Vossafår og Vestlandslefsa.
  • Vitana er en af Tjekkiets største og mest traditionsrige fødevareproducenter.
  • K-Salat har en god position inden for mayonnaise, remoulade og salater både i Sverige og Danmark.
  • Delecta er et af Polens ledende varemærker inden for desserter og bagemix.
  • Frödinge er markedsleder inden for kager på køl og frost samt desserter i Sverige.
  • Chaka er et kendt russisk varemærke for nødder.
  • Bähncke er markedsleder inden for sennep i Danmark.
  • Endvidere er Rieber & Søn leverandør til food service sektoren i Norge, Sverige, Danmark, Tjekkiet og Slovakiet.










Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079