23948sdkhjf

Jens Møller Products tager tilløb til væksthop

KRISEKNUSER: Krisen blev springbrættet for Caviart-producenten, der med nye fabriksfaciliteter og ny produktserie har sat vækstspeederen i bund - både i og uden for Danmark.
Jens Møller Products har levet et stille liv på havnen i Lemvig, men da krisen strammede til, besluttede ejerleder Jens Møller, at det nu var på tide for virksomheden at træde i karakter.

- Jeg har i flere år ventet på at tage det næste store skridt og i efteråret 2012 bød muligheden sig for at overtage nogle spændende fabriksbygninger i Herning, fortæller Jens Møller til Food Supply.

Jens Møller startede sin virksomhed i 1995, hvor han efter flere års udvikling hjemme i kælderen fik patent på produktet Cavi-art, som er små kugler caviar lavet på havtang. Og den forretning er vokset støt gennem årene.

- Jeg har helt fra start været meget bevidst om ikke at bruge mere end det absolut nødvendige for at holde virksomheden kørende. Jeg har så at sige sparet op til dette skridt, som jeg har drømt om at komme til at føre ud i livet de sidste 6-7 år, fortæller Jens Møller om baggrunden for virksomhedens nye investeringer.

Selve bygningerne har kostet 13 mio. kr. og derudover har Jens Møller investeret ca. 5 mio. kr. i at ombygge fabrikken til fødevarer, hvor der bl.a. er blevet lavet et helt nyt laboratorium.

Ombygningen i Herning har stået på siden efteråret, og pr. 1. marts var det for alvor slut med produktion i Lemvig. Men en ny æra i virksomhedens historie tager nu form.

Produktionskapaciteten firedobles
Pr. 1. april slog Jens Møller Products dørene op på sin nye adresse i Herning, hvor arealet er på hele 3.500 m2 mod ca. 300 m2 i Lemvig. Den begrænsede plads har gennem længere tid hindret en fornuftig produktion og nyudvikling af Cavi-art produkterne, og direktøren glæder sig derfor rigtig meget over de mange nye kvadratmeter, som han i øvrigt mener, er fremtidssikret i forhold til yderligere ekspansion.

- I løbet af efteråret øger vi med en ny produktionslinje, der skal producere tangkugler med et mere sødt smagstvist, fortæller direktøren og uddyber, at Jens Møller Products hermed fordobler den nuværende produktionskapacitet, hvilket svarer til en firedobling på helt nye produkter.

Investeringen på de nye maskiner beløber sig til ca. 12 mio. kr., og denne udskrivning kommer ifølge Jens Mølelr til at påvirke regnskabet i både 2013 og 2014.

Der er tale om en fuldt ud automatiseret produktion, hvor der ikke umiddelbart er brug for flere hænder, men Jens Møller udelukker ikke, at der i løbet af efteråret kommer nye til. I øjeblikket tæller medarbejderstaben i alt 9 fuldtidsansatte og derudover en ny sælger, som netop har underskrevet sin ansættelseskontrakt.

Øger fokus mod industrien
For Jens Møller Products er produktudvikling alfa omega for forretningen og det foregår typisk i eget laboratorium og ofte på opfordring fra foodservice-kunderne.

- Når vi forsøger os frem med nye produkter tager det alt fra få dage til flere år. Jeg tror den længste proces har varet fire år i alt, mindes direktøren.

Tangcaviaren anvendes som caviar i både varme og kolde retter og med forskellige smags-tilsætninger kan de bruges til alt fra fiskeretter til desserter. Der findes pt. 7 forskellige varianter, som ud over foodservice også sælges i detailhandlen og industrien.

- Business-to-business markedet er mere stabilt end eks. detailhandlen, og derfor har vi planer om at øge vores opmærksomhed mod industrien, fortæller Jens Møller om den fremadrettede strategi.

Han uddyber at cavi-art her kan anvendes som ingrediens til færdigretter, i sushi og mayonnaise-baserede salater.

Populær i udlandet
Den 23.-25. april deltager Jens Møller Product på European Seafood Exhibition (ESE) i Bruxelles og igen i år er den danske producent af havtangkugler med i opløbet om at vinde titlen for bedste nye innovative produkt i konkurrencen "The Seafood Prix d’Elite". Sidste år deltog teamet bag Jens Møller med en tangdrik, som endte på sejrsskammelsen, men produktet er aldrig kommet i produktion, fordi det ikke lykkedes Jens Møller at finde en samarbejdspartner til at forestå produktionen.

I år er denne del på plads, når Cavi-art-producenten stiller op med sit spritnye produkt "Fruiart Passion Pearls in Cool Mint Vodka"; frugtkugler i farvet vodka. Skulle der være interesse for at sende den i produktion, har Jens Møller allerede sikret sig en samarbejdsaftale med en spiritusproducent om at sætte det i værk.

Der er 42 produkter med i det endelige opløb, og Jens Møller Products deltager ud over frugtkuglerne også med produktet "Choco-art". Den endelige vinder af "The Seafood Prix d’Elite" kåres på messens førstedag.

Foran gennembrud i Kina
I dag eksporteres Cavi-art primært til EU-lande, men Jens Møller Products har også foden inden for i Afrika og Asien – og i 2013 forventer virksomheden et decideret gennembrud i Kina.

- Det har været og er en meget en langsigtet proces, men nu lader vores hårde arbejde til at bære frugt. Vi er i fuld gang med at etablere et kinesisk distributør- og forhandlernetværk, som vi har store forventninger til, uddyber Jens Møller

Direktøren vurderer, at de mange nye investeringer er foretaget på et strategisk vigtigt tidspunkt, hvor der er god vind i sejlene og det dermed er muligt for Jens Møller Products at ride med på den kommende vækstbølge.

- Vi har en klar forventning om, at vores investeringer allerede fra næste år er med til at give et bedre driftsresultat og øge vores egenkapital, afslutter direktøren.

I 2011 havde Jens Møller Products en bruttoomsætning på 9,7 mio. kr. og resultatet af primær drift endte på 7,5 mio. kr. Egenkapitalen udgjorde på det tidspunkt knap 1 mio. kr.

Fakta: Jens Møller Products
Jens Møller Products ApS blev stiftet i 1994 efter stifter og ejer Jens Møller opfandt og fik patent på produktet Cavi-art. Virksomheden har sit hovedfokus på produktudvikling og at producere og afsætte sine varer med den nødvendige hensyntagen til en bæredygtig anvendelse af naturens råvarer og ressourcer. Virksomheden eksporterer i dag sine Cavi-art produkter til de fleste lande i EU samt flere lande i resten af verden.

Kriseknuserne
Food Supply og de øvrige brancheportaler under Industry Supply Danmark sætter i denne uge fokus på virksomheder, der har formået at knuse krisen ved at levere positive resultater i en svær tid. Redaktionen har udvalgt tre virksomheder pr. portal blandt de indsendte forslag og kårer en samlet vinder som ”Kriseknuser 2013” på tværs af Industry Supplys portaler i starten af næste uge.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078