23948sdkhjf

- Hurra, nu har jeg kun to varenumre

Sådan er det at være iværksætter med leverpostej, bær og dyp-kaffe
Food Supply var med, da cirka 30 nordjyske fødevarefolk var samlet til en workshop hos Nordjysk FødevareErhverv, og vi benyttede lejligheden til at spørge tre af deltagerne ud om deres udfordringer og succeser.

Karsten Zirfelt etablerede Zirfelt Leverpostej i januar 2013 efter mange år som detailslagter. Han driver virksomheden med bare en enkelt ansat i lokaler i Vilsted ved Løgstør.

Niels Christian Bach Nielsen fra Snedsted-egnen i Thy etablerede sammen med sin nevø for en måned siden Thy Bær. De har drevet Thy Økobær i nogle år og har i det regi også dyrket store mængder konventionelle solbær, som blandt andet er blevet solgt til saftproduktion i udlandet. Nu vil de selv i gang med at sælge bærrene løsfrosne i poser.

Bjørn Stålgren stiftede Dyp Kaffe 1. juli sidste år og sendte sit produkt på markedet sidste søndag. Det er kaffe på den helt enkle måde: Kog vand og dyp en portionspose i koppen i 30 sekunder. Lige som med tebreve, bare med kaffebønner i stedet for te.

Tre spørgsmål til tre ildsjæle

Hvad er den største udfordring for din virksomhed?

Karsten Zirfelt: Det er at finde købere i min egen øjenhøjde. Man skal lade supermarkederne være – alle med en omsætning over 50 millioner kroner er ligeglade med mig, de tromler mig bare.
Derfor har jeg også sagt nej til nogle af de store, efter at jeg begyndte kun at lave leverpostej. Mine kunder er mest bagerier, luksushoteller og private indkøbsforeninger.

Niels Christian Nielsen: Den største udfordring er at få det hele sat i gang, og vi er lige ved at være der. Ikke mindst skal vi have finansieret anlægget til at skylle, løsfryse og pakke bærrene.

Bjørn Stålgren: At finde tid nok og at prioritere mellem alle opgaverne. Og så er jeg jo kun en lille virksomhed på et stort marked med nogle store spillere, så der er det en udfordring at kunne udnytte first mover-effekten, forhåbentlig også ude i Europa.


Hvad er din største succes?

Karsten Zirfelt: At lave min 80/20. Altså at satse på de 20 procent af min forretning, jeg tjener penge på, og så skære resten væk.
Før jeg etablerede Zirfelt Leverpostej, lavede jeg alt muligt. Koteletter, knækpølser, grillpølser, salamier, rullepølser … men det var kun leverpostejen, jeg tjente penge på. Så nu har jeg to varenumre - det er 250 gram leverpostej og 500 gram leverpostej, og det går fantastisk.

Niels Christian Bach Nielsen: Det er helt klart den efterspørgsel, vi allerede har mærket. Det er helt vildt, som folk efterspørger vores frosne bær, bare fordi de har hørt, at vi har gang i noget.

Bjørn Stålgren: At se effekten af min grundige forberedelse og at opleve, hvor stor interessen er for mit produkt. Jeg begyndte sidste søndag med kun at have Kvickly i Aars som forhandler, og på bare den første uge har jeg fået henvendelser fra 10 nye forhandlere. To af dem spurgte bare om ”hvornår kan vi få det?”. De spurgte slet ikke til prisen.


Hvad bruger du mest tid på?

Karsten Zirfelt: Administration, kundeopfølgning og produktion. Og de tre ting fylder cirka lige meget. Skulle jeg undvære noget af det, ville jeg vælge administrationen. Jeg er et socialt menneske, så hvis jeg ikke kom ud til kunderne, ville jeg dø mentalt.

Niels Christian Bach Nielsen: Det er igen det med at få fundet pengene. Vi skal have finansieret både anlægget og en bygning, og vi skal også have afklaret, om vi skal bygge nyt eller leje os ind et sted.

Bjørn Stålgren: Jeg bruger mest tid på strategi og produktudvikling. Det handler også om at komme ud og byde på prøvesmagning; det er noget, der virker. For eksempel købte 15 procent af de, der smagte min kaffe, den med hjem, da vi havde prøvesmagning i Kvickly i Aars.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079