23948sdkhjf

Ulla Terkelsen sætter gang i stor fødevareproduktion

I første omgang handler det om Himmelsk Hummus og Magisk Mayonnaise. En vegansk is er på vej, og senere kommer der efter planen både kanelsnegle, lasagne og en stribe andre fødevarer.

Indehaveren af Café Ulla Terkelsen London i Aalborg, Helen Jensen, har sammen med sin køkkenchef, Bjørn Pedersen, store ambitioner om at levere fødevarer til mange andre end cafégæsterne. De er gået sammen om en fælles virksomhed med navnet Ren Kærlighed, og de har netop leveret de første partier hummus og mayonnaise til grossisterne hos AB Catering.

- Vi laver cirka fire tons hummus om året i caféen, og folk kommer også for at købe det med hjem. Det gav os ideen - når der er så stor efterspørgsel, kan vi lige så godt sætte det i produktion og sælge det til måske både engros- og detailhandel, fortæller Helen Jensen.

- Vi har gået ude i cafékøkkenet og produktudviklet på de her fødevarer i et par år. Men den nye produktion skal ikke foregå her, den bliver lagt ud til forskellige eksterne producenter. Vores første aftale er med Nordisk Tang i Grenaa, hvor vi får lavet både hummusen og mayonnaisen, tilføjer hun.

Fra fantastisk til smadder
Næste lancering bliver formentlig tre varianter af en vegansk is. Helen Jensen og Bjørn Pedersen har fået hjælp af indehaveren af Aabybro Mejeri, Niels Henrik Lindhardt, til at ramme den rigtige opskrift, og han har som sparringspartner givet mange råd med på vejen.

- Da vi første gang lavede is i vores eget køkken, smagte den helt fantastisk. Vi rendte rundt og krammede hinanden og dansede regndans De næste 72 gange gik det helt i smadder. Vi havde ikke skrevet den præcise opskrift ned fra det første forsøg, og vi vidste ikke, at nogle få grams forskel med en ingrediens kunne vælte det hele, husker Helen Jensen.

Nu er makkerparret så godt i gang med at finpudse blandt andet kanelsnegle, chokoladekage og lasagne, alt sammen vegansk lige som isen, hummusen og mayonnaisen. Der bliver formentlig tale om fantasifulde navne hele vejen rundt, så kunderne kan godt regne med flere navne i stil med Himmelsk Hummus og Magisk Mayonnaise.

- De navne har vi fået godkendt af Varemærkestyrelsen, selv om der er tale om såkaldte fantasinavne. Styrelsen har været inde og vurdere, at det er ok at bruge dem, selv om der ikke er himmel i hummusen eller magi i mayonnaisen. Ligesom det godt må hedde vingummi og forårsruller, selv om der ikke er vin eller forår i. Jeg synes bare, det er hylemorsomt, konstaterer Helen Jensen.

- Under alle omstændigheder får det hele muntre undertoner i vores fødevareproduktion. Jeg tror ikke, det bliver kedeligt, siger hun.

Bjørn Pedersen nævner som et andet eksempel på de muntre undertoner, at der på etiketterne meget gerne må være lidt sjov. For eksempel fremgår det på mayonnaisen, at den kan holde i syv dage, hvis ellers den ikke er spist inden da.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094