23948sdkhjf

Dansk kaffesucces brygger rekordstort overskud

Det begyndte i et lille lagerlokale i 2011. Siden er den danske kaffewebshop Kaffekapslen vokset med hæsblæsende fart og kan i dag kalde sig Nordens største forhandler af kaffekapsler.

Og mens virksomheden, der er ejet af stifter Morten Ravn og adm. direktør Anders Balmer, jagter en milliardomsætning, vokser indtjeningen med rekordfart.

Et nyt årsregnskab viser, at Kaffekapslen sidste år løftede overskuddet fra 5,3 til 13,9 mio. kr. Det med afstand bedste resultat nogensinde.

- Det er et resultat, vi er meget tilfredse med, siger Anders Balmer.

Gennembrud i udlandet

I 2020 omsatte Kaffekapslen for over 200 mio. kr. – en tredobling på bare et år. Udover Danmark sælger selskabet til kunder i Norge, Sverige, Tyskland, Østrig, Schweiz, Frankrig, Holland, Belgien og Tyskland.

Den massive fremgang i salget skyldes ifølge direktøren, at Kaffekapslen for alvor har sparket døren ind til Europa. For to år siden stod Danmark for over halvdelen af den samlede omsætning. Nu er det under 20 pct. Resten er eksport.

- Norden udgør kun 2-3 pct. af vores potentielle marked. I Tyskland og Sydeuropa har man brugt kaffekapsler i mange flere år, så det er klart her, at vi ser det største vækstpotentiale, siger Anders Balmer.

Kaffekapslen sigter mod en omsætning i 2025 på 3 mia. kr. Altså omtrent en 15-dobling fra nu. Men selvom det er et ambitiøst mål, er der ifølge direktøren tale om kontrolleret vækst.

- Vi kommer aldrig til at øge omsætningen med mere end 200 pct. på et år. Så risikerer vi at komme ud med underskud. Vi skal bruge vores indtjening til at finansiere øgede varelagre og andre ting, som kan få virksomheden til at vokse, siger han.

Vækst under corona

Under coronakrisen har Kaffekapslen i modsætning til mange andre virksomheder ikke oplevet tilbagegang. Når millioner af europæere er hjemsendt fra arbejde, ryger der mere kaffe indenbords derhjemme. Det øger efterspørgslen på kaffekapsler.

Jo strammere restriktioner, desto mere salg til Kaffekapslen.

Kaffekapslen har cirka 500 varenumre, og gennemsnitsordren består af syv-otte forskellige varer. Kunderne vender i stor stil tilbage efter første køb på webshoppen, og det er ifølge Anders Balmer afgørende.

- Når folk finder ud af, at man kan købe kaffekapsler online, og det samtidig er nemt og med et større udvalg end i supermarkederne, kommer de tilbage. Vi er ikke billigst på alle varer, men vi har en fast, fair pris, som ikke svinger – kombineret med det rigtige udbud, siger Anders Balmer.

Brygget fra bunden

Morten Ravn stiftede Kaffekapslen.dk i 2011 helt fra grunden og brugte i de første år lejede opbevaringsrum hos Boxit som lager. Aarhus-virksomheden er adskillige gange flyttet til større lokaler for at kunne følge med væksten.

Senest for tre uger siden, da man indviede 10.000 kvm. lager – med en option på yderligere 5.000 kvm. om tre år.

Morten Ravn var indtil august sidste år adm. direktør i Kaffekapslen, men overlod chefstolen til Anders Balmer. Derfor har Morten Ravn, som i dag er ansvarlig for strategi- og produktudvikling, ikke ønsket at kommentere regnskabet.

Antallet af medarbejdere i Kaffekapslen er de seneste år øget kraftigt. Virksomheden beskæftiger i dag over 60 ansatte.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078