23948sdkhjf

Crispy Food satte rekord på både omsætning og underskud

Selv om Danmarks største morgenmadsproducent, Crispy Food, i 2021 omsatte for flere kroner end nogensinde før, måtte virksomheden også notere sig sit hidtil største underskud.

Omsætningen steg fra 290 til 314 millioner kroner, men det smittede ikke positivt af på bundlinjen. Crispy Food kom således ud af 2021 med et minus på knap 11 millioner kroner, hvor der året før stod minus 8,8 millioner.

Dermed har Crispy Food de seneste to år tabt næsten 20 millioner kroner efter en meget lang årrække med lutter overskud.

- De seneste år har været udfordrende for Crispy Food, der har en stor del af sin forretning i on-the-go-segmentet, som har været hårdt ramt af coronakrisen. Sammen med ekstraordinære udgifter til opkøb og investeringer i plantebaserede fødevarer har det medført et minus på bundlinjen. 

- Selskabet fortsætter de seneste års investeringsstrategi med fokus på bæredygtige produkter og investeringer i plantebaserede fødevareproteiner, hvor Crispy Foods har unikke kompetencer, konstaterer selskabet i en pressemeddelelse.

2021-resultatet på minus 10,975 millioner kroner er ifølge ledelsen forventeligt under de aktuelle markedsvilkår, der fortsat påvirkes af covid-19 og en ophedet forsyningssituation for både energi, råvarer, emballage og fragt.

Væsentlige dele af omsætningen i Crispy Food kommer fra produktionen af såkaldte top cups med granola og mysli til on-the-go-markedet - et marked, der som følge af coronarestriktioner også i 2021 var særdeles hårdt ramt.

Desuden var Crispy Food også i 2021 ramt af ekstraordinære omkostninger til omstilling af produktionen på grund af et nyt EU-direktiv om forbud mod engangsplastbestik. På trods af udfordringerne konstaterer ledelsen, at virksomheden har styrket sin position og skærpet virksomhedsprofilen i en svær tid.

Investerer i mere bæredygtige produkter

Der er i regnskabsåret foretaget store investeringer i produkt- og procesudvikling af ærteproteiner. Crispy Food sikrede sig i slutningen af 2021 det fulde ejerskab af ingrediensvirksomheden Nisco, hvoraf selskabet i forvejen ejede 50 procent.

- I de kommende år vil vi investere kraftigt inden for dette samfundsøkonomisk vigtige marked, der har et stort vækstpotentiale for Crispy Food, konstaterer direktør Christian Bring.

Crispy Food har fortsat stor tiltro til top cup-markedets fremtidige potentiale. Koncernen købte således sidste år også den konkurrerende virksomhed TopCups aktiviteter i Polen. Crispy Food har nu produktionsfaciliteter i både Gørlev, Nakskov og Rybnik i Polen.

- Vi tror på, at on-the-go-markedet vender tilbage efter covid-19, hvilket også underbygges af stigende salg i andet halvår. Med de nyerhvervede produktionsfaciliteter til fyldning af top cups i Polen står Crispy Food som europæisk markedsleder inden for top cup, siger Christian Bring.

- Der er til begge investeringer medgået væsentlige driftsførte engangsomkostninger, hvilket ikke har haft uvæsentlig resultatmæssig effekt i regnskabsåret, tilføjer han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11