23948sdkhjf

Dansk havtangprodukt hitter stort i Kina

Det kaviarlignende Cavi-art fra Jens Møller Products har fået en overvældende modtagelse i Kina oven på et salgsfremstød.
Cavi-art, som er et kaviarlignende produkt baseret på havtang, ligner et stort hit i Kina.

Det konstaterer Lene Kibsgaard fra Jens Møller Products, som har udviklet den patenterede produktionsmetode bag produktet, efter virksomhedens deltagelse på China Fisheries & Seafood Expo i Dalian i november.

- Cavi-art standen var den mest besøgte på den danske stand, og de kinesiske indkøbere flokkedes om Cavi-art standen, siger Lene Kibsgaard og fortsætter:

- Vi var i starten usikre på, om vi skulle positionere os som fiskerogn eller som tang. Et møde med Danish Showroom overbeviste os dog om, at det var bedst at kalde Cavi-art for et tangprodukt. Dels er tang kendt i Kina som en sund spise, og dels er fiskerogn forholdsvis ukendt som spise i Kina. I det hele taget er der meget fokus på sunde fødevarer i Kina. Flertallet af kineserne stoler ikke på fødevarer produceret i Kina, og det giver store muligheder for danske virksomheder, der i Kina er kendt for rene og sunde fødevarer.

En god investering
Cavi-art har gennem de seneste år udviklet sig til at være et populært produkt herhjemme, men tanken om at eksportere til det kinesiske marked opstod først hos Jens Møller Products i foråret.

Siden er det gået stærkt, og den Lemvig-baserede virksomhed har eksempelvis fået en ordre på en containerfuld Cavi-art til en femstjernet hotelkæde i Kina, som har ladet forstå, at flere ordrer er under opsejling.

For at få hjælp til at komme ind på det kinesiske marked valgte Jens Møller Products at deltage i et kompetencegivende netværk med temaet ”Kina-fra Jord til Bord” – arrangeret af Esben Uhrenholt fra konsulentfirmaet Interfocus i samarbejde med Peter Ekmann fra Væksthus Midtjylland og med deltagelse fra Landbrug&Fødevarer.

- Deltagelse i netværket har været en god investering. Vi føler, at vi gennem forløbet er blevet klædt godt på til at håndtere de mest almindelige faldgruber, når der skal laves forretning i Kina. Herunder forhold om kultur, told, varemærke registrering mm. I forløbet har der også været virksomheder inde og holde indlæg om deres erfaringer på det kinesiske marked, hvilket har været særdeles værdi fuldt. Men også sparringen med andre virksomheder i netværket har været til stor nytte for os. Men vigtigt for os, er, at der gennem forløbet er lavet en aftale med en distributør til det kinesiske marked, som varetager det meste af ”bøvlet”, siger Lene Kibsgaard.

Flytter til Herning
Jens Møller Products hviler ikke på succesen. Virksomheden brugte det seneste besøg i Kina til at besøge supermarkeder, distributører, agenter og lignende. Samtidig introducerede man et nyt produkt i form af kugler med frugtsaft.

- Med vores nye serie af frugtkugler ser vi ud til at have ramt et behov i markedet, og med de indikationer vi har fået allerede nu, tror vi på, at det også kan blive en succes på det kinesiske marked, udtaler Lene Kibsgaard om produktet, som kineserne blandt andet bruger i desserter, milkshakes og i te.

Som en følge af succesen flytter Cavi-art i begyndelsen af det nye år fra Lemvig til større lokaler i Herning

- Derfor er timingen med eksport til Kina særdeles god, da man med den nuværende kapacitet slet ikke kan imødekomme behovet, hvis eksporten til Kina udvikler sig. Holder de foreløbige meldinger fra det kinesiske marked stik, skal produktionen øges væsentligt, hvilket er muligt i de nye faciliteter i Herning, siger Lene Kibsgaard.

Verdens største fødevaremarked
”Kina er verdens største marked indenfor fødevarer. Dertil kommer en årlig vækst på ca. 10%. Kina har ca. 30 provinser, samt 220 byer med mere end 1 mio. indbyggere. Derfor er én by eller én provins i mange tilfælde tilstrækkeligt til at fylde produktionskapaciteten ud for en mellemstor dansk fødevarevirksomhed. Får man produkt, timing og afsætningskanaler til at gå op i en højere enhed, kan mængderne blive ganske voldsomme, og oplever man genkøb på sine produkter i Kina fra den første prøveordre, kan der være tale om ordrestørrelser, der vil tage pusten fra de fleste produktions planlæggere – men det må betegnes som et positivt problem,” udtaler Esben Uhrenholt fra Interfocus.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078