23948sdkhjf

Undersøgelse: Hver anden dansker har mindsket sit madspild

Hver anden dansker - og specielt de unge familier - har mindsket deres madspild det seneste år.
Kampagnerne mod madspild er for alvor begyndt at få fat i danskerne - men finanskrisen og liberalisering af lukkeloven spiller også en rolle. Det viser en ny undersøgelse foretaget af TNS Gallup for Landbrug & Fødevarer og Stop Spild Af Mad.

Ifølge Danmarks Statistik har detailhandlen de seneste 5 år solgt 10 % færre fødevarer. Og den nye undersøgelsens resultater peger på, at danskerne nu for alvor har taget kampen op mod madspild.

Hver anden dansker har mindsket sit madspild
Hver anden dansker har mindsket sit madspild meget eller en smule i løbet af det seneste år. Hele 19 % har mindsket madspildet meget det seneste år - og her er det især de yngste forbrugere og forbrugere i Nordjylland, der har mindsket madspildet. I forhold til en tidligere undersøgelse om madspild fra Stop Spild Af Mad og Landbrug & Fødevarer er gruppen af danskerne, som svarer at de sjældnere smider mad ud steget fra fra 14 til 20 %.

Kampagner påvirker de unge familier
De voksne, hjemmeboende børn (56 %) samt voksne familier (42 %), smider oftest mad ud. Til gengæld har unge familier med mindre børn reduceret deres madspild det seneste år (75 %), og det kan skyldes både nye værdier og prioriteringer, når man stifter familie - men kan også være et udtryk for, at de seneste års kampagner især har talt til denne målgruppe.

Penge stadig den bedste gulerod
For hver anden dansker er den vigtigste gevinst ved at mindske madspildet, at man sparer penge og derved får bedre råd til andet end fødevarer. Bedre moral, mindre miljøbelastning og mindre affaldsbelastning indtager hhv. 2., 3. og 4. pladsen, altimens færrest angiver, at de vigtigste fordele ved at mindske madspildet er at få bedre råd til flere fødevarer eller fødevarer af højere kvalitet. Hvilket er fint i tråd med, at fødevarer ifølge Danmarks Statistik stadig kun udgør 10 % af danskernes samlede forbrug.

Kilde: Markedsanalyse om udviklingen i madspild af TNS Gallup for Landbrug & Fødevarer og Stop Spild Af Mad.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098