23948sdkhjf

Danmarks største kaffeproducent: Udstyret er trimmet og klar til grøn fremtid

BKI foods har et fuldautomatiseret produktionsapparat og fokuserer nu på klimaet med ny ledelse ved den store kaffemaskine

Landets største kaffeproducent ligger i Aarhus-forstaden Højbjerg og sørger for, at industrikvarteret er indsvøbt i en liflig aroma. Det er duften af cirka 10.000 tons kaffe, der årligt bliver ristet hos BKI foods, som hænger i luften. Duften af de andre produkter, som virksomheden sælger, er til gengæld ikkeeksisterende, da der er tale om reelle handelsvarer. Kaffeforretningen er fortsat core business.

Tilbage i 2008 blev firmanavnet ændret fra BKI, som står for Brasil Kaffe Import, til BKI foods, og siden er der solgt for millioner kroner af ”nye” produkter så som chokolade, pasta og olivenolie. De spiselige varer udgør omkring 10 procent af omsætningen, som ligger på den pæne side af den halve milliard. Og selv om det suverænt største produkt, den formalede kaffe, falder i volumen med to-tre procent om året, er virksomhed god til at tjene penge. Den gammeldags filterkaffe har det meget svært i et marked under forandring, hvor der til gengæld bliver solgt flere og flere hele kaffebønner. Resultatet efter skat ligger på et lille tocifret millionbeløb pr. år for årene 2019, 2020 og 2021.

Vi forventer at kunne forsyne os selv med en tredjedel af den strøm, vi bruger. Det er et skridt på vejen for os for at nå de klimamål, vi arbejder med Helle Balto, supply chain director hos BKI

Kaffevirksomheden foretog den helt store investering i automation i 2010’erne, hvor der ifølge firmaets egne oplysninger blev brugt 300-400 millioner kroner til nye risterianlæg, siloer og pakkeri. Produktionen består både af et risteri og et pakkeri, og al produkttransport foregår i lukkede systemer. Helle Balto overtog produktionsledelsen i maj sidste år. Hun har titel af supply chain director og har også ansvaret for lager, kundeservice, kvalitet og indkøb.

Hun vurderer, at produktionsapparatet er trimmet, og at BKI er klar til at gå videre med den grønne omstilling.

- Vi har en grøn agenda, så vores fokus er på bæredygtighed og energioptimering, ligesom vi naturligvis arbejder på at forbedre oppetid og forkorte omstillingstiderne i pakkeriet, fortæller Helle Balto og viser rundt på virksomheden.

Investerer i solceller

Et sted på ruten, hvor man kan kigge ud over tagene, kan man se, at der er ved at blive installeret et solcelleanlæg.

- Vi forventer at kunne forsyne os selv med en tredjedel af den strøm, vi bruger. Det er et skridt på vejen for os for at nå de klimamål, vi arbejder med, forklarer Helle Balto.

Hun oplyser, at BKI har arbejdet med at nedbringe CO2-forbruget i mere end ti år, og at der er realiseret en CO2-reduktion på 10 procent siden 2016.

Helle Balto refererer til begrebet SBTi, der står for Science Based Targets initiative, som FN’s Global Compact og WWF med flere står bag. SBTi skal kort fortalt sikre, at den enkelte virksomheds klimamål stemmer overens med videnskaben på klimaområdet. BKI har tilsluttet sig SBTi og har et mål om at reducere CO2-forbruget med 42 procent inden 2030.

For BKI er det afgørende, at alle klimatiltag kan dokumenteres, og Helle Balto vurderer, at SBTi fremover får stor betydning for fødevarevirksomhedernes globale konkurrencedygtighed. Det vil simpelthen være et krav fra flere af de store kunder, at leverandøren har ”SBTi-stemplet”.

Andre tiltag – i den anden ende af skalaen – bliver eksekveret i bilflåden, hvor alle enheder over de næste år skal erstattes med eldrevne køretøjer. For nogle år siden blev der skiftet over til en bæredygtig posefolie, som i dag står for over 85 procent af den samlede poseemballage.

Helle Balto fortæller også om et andet tiltag inden for bæredygtighed, hvor BKI lancerer kaffe fra Paraiso i Brasilien. BKI har siden 2018 samarbejdet med godt 140 lokale kaffefarmere fra området for at hjælpe dem med at drive deres kaffeproduktion i en mere bæredygtig retning – økonomisk, socialt og miljømæssigt. Kaffen fra Paraiso blev lanceret i den danske detailhandel i starten af 2023.

Strømlinet pakkeri

Produktionen er udstyret med fire ristere, fire møller, otte fuldautomatiske pakkelinjer og en stribe siloer. De store ristere har en kapacitet på 400-500 kg bønner per risteomgang. To af pakkelinjerne kører hele kaffebønner, to med formalet kaffe i vakuumposer og fire med formalet kaffe i forskellige posestørrelser. Og det fremgår tydeligt af de forskellige posedesigns, at BKI både producerer brands og private labels.

Kategorien med instant kaffe, som er i vækst, bliver produceret hos underleverandør.

Operatører sørger for, at der bliver skiftet emballage ved den enkelte linje, de resterende processer kører fuldautomatisk. Det omfatter, at poserne bliver pakket i papkasser, papkasserne kører en etage op og bliver stablet på en palle, den fulde palle bliver med lift kørt ned på gulvet, hvor den via et skinnesystem bliver transporteret væk, wrappet ind i plastfolie, og ender i en elevator. Pallen bliver så kørt en etage op, hvorefter den i en lukket tunnel bliver kørt ud på færdigvarelageret.

BKI foods beskæftiger 230 medarbejdere, som er fordelt på flere enheder i koncernen. Ud over kaffeproduktionen, er der blandt andet Dankaf, der leverer totale kaffeløsninger til firmaer. Dankaf har afdelinger rundt om i landet og en serviceorganisation bestående af 20 udekørende serviceteknikere. I Karlslunde ligger Te & Kaffespecialisten, som importerer, forarbejder og pakker te og derudover har et sortiment af delikatteser. Endelig er der Kontra, som rister kaffe i Hvidovre og har en fysisk butik på Østerbro.

BKI er en dansk og familieejet virksomhed, der blev etableret af Svend Mathiesen som butik i et kælderlokale Aalborg i 1960. Fire år senere flyttede han aktiviteterne til Højbjerg, hvor der blev indviet et moderne kafferisteri. Tredje generation sidder i dag med i den daglige ledelse og er med i bestyrelsen.

Ny strategi på trapperne

Produktionen er baseret på ni skift hen over ugen, så teoretisk set kan der godt skrues op for farten, men den del af snakken hører hjemme under den nye CEO Henrik Aagaard, der overtog ledelsen i 2021 efter Poul Zacho, der sad på den post i hele 33 år.

Hvordan kaffeforretningen skal justeres og gøres stærkere, ønsker Henrik Aagaard først at fortælle om senere på året. Men det er ikke nogen hemmelighed, at eksporten er en del af den nye strategi. Eksportandelen ligger på cirka 15 procent og omfatter – ud over aktiviteter i eget salgsselskab i Sverige – salg til det øvrige nordiske marked.

BKI har ansat Martin Petersen som ny eksportchef. Såvel den nye direktør som eksportchefen har begge en fortid hos Danlind/McBride, producent af opvasketabs og en bred vifte af rengøringsartikler.

Organisatorisk er Helle Balto den nye ankerperson i produktion og pakkeri, og hun er meget tilfreds med de rammer, BKI foods har.

- En af mine udfordringer – ud over hele klimaindsatsen – bliver at få opgraderet vores it for lagerdelen. Derudover er vi i fuld gang med at se på, hvordan vi får udnyttet det produktionsapparat, vi har. Og der er mange muligheder, siger Helle Balto.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094