23948sdkhjf

Effektive salgsmøder gav en stribe håndslag

20 små fødevareproducenter mødte otte danske og udenlandske indkøbere over to dage forud for Food Festival. Over halvdelen af møderne udløste positivt tilsagn fra begge parter om yderligere forhandlinger.
35 håndslag om yderligere kontraktforhandlinger var det konkrete udbytte, da otte indkøbschefer fra Danmark, Holland, Tyskland, Spanien, Polen og Kina i forbindelse med Food Festival afholdt møder med 20 danske fødevareproducenter. En halv times præsentation af et produkt – og så ellers videre til næste møde – var tilstrækkeligt til at skabe de positive relationer via 66 på forhånd planlagte møder.

Hollænder søger historier
På indkøberholdet var Sjaak Hurmann fra Rosenberg Import. Med en omsætning på godt 200 mio. kr. har selskabet aftaler med en række detailbutikker og -kæder, som sælger chokolader og andre søde produkter i Holland. Inden han tog turen til Danmark, studerede han producentlisten grundigt.

- Hvis man skal bruge to dage på et arrangement, skal man være ret sikker på, at sælgerne er interessante, og at man får aftaler med hjem, forklarer hollænderen. Han nåede otte møder og havde efterfølgende særlig interesse for proteinbarer, honning og sukkerfrie produkter.

- Vi går efter unikke produkter med en god historie, som skiller sig ud fra det, vi allerede har på markedet. Det synes jeg en række af de små danske producenter kan levere, siger Sjaak Hurmann, som efterfølgende også screenede Food Festival-pladsen for produkter.

- Her oplevede jeg nye varianter af chokolade med lakrids, som vi ikke kender. Det skal jeg helt klart også arbejde videre med, siger Sjaak Hurmann.

Coop glad for fokus
Størst blandt indkøberne var danske Coop ved Christian Christensen. Han er chef for konceptet ”Lokale varer” og derfor meget interesseret i mindre, danske producenter. Efter 10 møder havde han forhåndsaftaler for 3,5 mio. kr. med indkøb af chokolade, honning og flere slags alkohol. Og hvis iværksætterne havde haft flere produkter på hylderne, kunne det sagtens være blevet til endnu mere.

- Men sådan er vilkårene, når man står overfor mindre producenter, som vi gerne vil være med til at hjælpe i gang, lyder det fra en tilfreds Coop-chef.

- Det har været et superarrangement, fordi alle kender spillereglerne. Derfor er det en meget fokuseret brug af tid, siger Christian Christensen.

Gin og chokolade til Holland og Kina
Producenterne var tilsvarende tilfredse med de skemalagte aftaler.

- På traditionelle messer kan man tit vente længe i en kø, før man får adgang til at tale med den rette. Denne model med speeddating er meget mere fokuseret og effektiv, siger Henrik Konnerup fra chokoladevirksomheden Konnerup & Co, som med 15 ansatte og eksport til 23 lande hørte til blandt de større producenter. Han forventede blandt andet at kunne tilføje en specialbutik i Holland på listen af eksportlande.

Også Morten Kelsen fra 69°N med gin, vodka og øl produceret med smeltet is fra Grønland fik positive kontakter ud af sine fem møder.

- Jeg forventer mindst to kontrakter. Det er en fantastisk mulighed for at mødes fysisk med flere udenlandske indkøbere, hvilket ellers kan være svært at aftale, siger Morten Kelsen. Som en del af de øvrige iværksættere ilede de videre til deres stande på Food Festival, hvor de mødtes med op mod 35.000 forbrugere.

Kinesere med på wild card
Future Food Innovation er tovholder for arrangementet. Via samarbejdet med Enterprise Europe Network har man lokket indkøbscheferne til Århus. Projektansvarlig Kathrine Vejgaard Stage fra Agro Business Park har været inspireret af spanske kollegaer, som har lavet et tilsvarende arrangement i Rioja med vin som omdrejningspunkt.

- Det kræver en del research og planlægning at skabe det nødvendige antal matches for især indkøberne, så de får seks-otte møder. Derfor er det meget tilfredsstillende, at hele programmet kørte for samtlige tilmeldte med undtagelse af en enkelt sygemelding, siger Kathrine Vejgaard Stage, som to dage inden arrangementet fik klemt en firemands kinesisk delegation ind på indkøbersiden.

- De efterspurgte økologiske produkter til det kinesiske marked, så de passede perfekt ind i konceptet, siger Kathrine Vejgaard Stage, som sammen med indkøbscheferne håber på muligheden for at gentage succesen til næste år
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11