23948sdkhjf

Nye honningprodukter vrimler frem hos Jakobsens

Aulum-virksomheden har nu 106 forskellige recepter og hitter i udlandet

Honningvirksomheden Jakobsens A/S fra Aulum har store ambitioner på eksportmarkedet, og nu er en målrettet satsning over de seneste år for alvor begyndt at kaste resultater af sig.

I 2016 har virksomheden blandt andet haft solid fremgang på det norske, svenske og tyske marked, ikke mindst fordi Jakobsens konstant udvikler nye, honningbaserede produkter.

– Vi har fulgt en bevidst strategi om at øge vores eksportandel, og det er lykkedes rigtig godt. Set over de seneste tre år er vores eksport gået fra 33 procent til 50 procent af vores samlede omsætning, og vores mål er at nå op på 75 procent inden for fem år. Det er et ambitiøst mål, som vi vil nå gennem investeringer og innovation, fortæller administrerende direktør Helle Reinevald.

De seneste år har Jakobsens investeret massivt i både organisation og udstyr for at geare virksomheden til yderligere vækst. Og implementeringen er forløbet over forventning. Det understreges af en travl november, hvor der blev slået ikke mindre end fem produktionsrekorder. 

Salgsdirektør på vej

 – Det er ekstremt vigtigt, at vi har en effektiv og konkurrencedygtig produktion, hvis vi skal skabe vækst på eksportmarkederne. Det har vi nu, og kombineret med vores tilrettede organisation har vi skabt det rette fundament til at trykke på speederen, siger Helle Reinevald.

Investeringen i organisationen består blandt andet i, at ledergruppen er styrket med nye kompetencer i både indkøb og produktion. Derudover skal der i nær fremtid ansættes en salgsdirektør, så Helle Reinevald kan koncentrere sig fuldt ud om den fortsatte forretningsudvikling.

Jakobsens har satset målrettet på eksportmarkeder, hvor virksomheden i højere grad kan afsætte egne produkter frem for private label. Det har været en succes, og Helle Reinevald peger på flere årsager til, at Jakobsens har vundet markedsandele med sit eget brand:

Dels har virksomheden formået at opbygge en høj troværdighed, og dels har Jakobsens ramt rigtigt med at sætte fokus på udvikling af nye honningbaserede produkter som for eksempel skyr topping, kaffesirup og tea sweetener.

10 procent nye produkter om året

I alt har Jakobsen p.t. 106 forskellige recepter - en stigning på over 30 procent i løbet af de seneste tre år, oplyser direktøren, som har et klart mål om at øge antallet af recepter med 10 procent om året.

 – Vores produktinnovation er en effektiv døråbner hos nye kunder. Et godt eksempel er det tyske marked, hvor vores økologiske kaffesirup og økologiske tea sweetener i høj grad er medvirkende til, at vi har fået foden indenfor og er på hylderne i cirka 1.000 butikker, fortæller Helle Reinevald.

Også på det svenske marked har Jakobsens mærket en stor interesse for de nye, økologiske produkter. Det har ført til et kraftigt ryk i 2016, så Jakobsens nu har en markedsandel på otte procent af det svenske honningmarked. Samtidig har en norsk distributøraftale ført til, at den danske honningvirksomhed er kommet ind med et stort sortiment i flere norske kæder, fortæller honningdirektøren.

Jakobsens A/S med 29 medarbejdere er Skandinaviens største honningproducent og producerer cirka 4.500 tons om året. Honningen bliver importeret fra hele verden, fortrinsvis fra Sydamerika og Østeuropa.

Foruden det nordiske og tyske marked eksporterer virksomheden sine færdige produkter til blandt andet Letland, Holland, USA og Kina.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062