23948sdkhjf

Dansk opskrift har givet pote på svære markeder

Tican vil hente jackpot på fødevaresikkerhed og ensartet kvalitet

Det er i høj grad en kombination af fødevaresikkerhed, ensartet kødkvalitet og en evne til at levere skræddersyede udskæringer til kunderne, der har sikret de danske slagterier succes på ellers svære markeder som Japan, Kina og Australien.

Det mener den administrerende direktør i Tican, Ove Thejls, som peger på, at det, som eksportmarkederne især kigger på, er fødevaresikkerhed og kvaliteten af svinekødet.

- Den kontrol, vi har herhjemme i produktionen og på områder som dyrevelfærd, antibiotika og fødevaresikkerhed betyder, at danske slagtesvin er meget ensartede og særdeles velegnede til videre forarbejdning i udlandet.

Ove Thejls fremhæver især Ticans evne til at levere en ensartet kødkvalitet hele året rundt og samtidig tilgodese de eksportmarkeder, der stiller krav om specielle udskæringer - eksempelvis i Japan.

- En ensartet råvare hen over året kombineret med, at vi kan servicere kunderne med de udskæringer, de ønsker. Det er i høj grad den opskrift, der har sikret os succes på ellers vanskelige eksportmarkeder som Japan og Australien.

Digitalisering skal øge effektiviteten
Den ensartede kvalitet kan i væsentlig grad tilskrives det danske afregningssystem, uddyber han.

- Vi har et afregningssystem, der sikrer, at spredningen på kødkvaliteten er meget snæver, hvilket giver meget ens grise. Så det er i høj grad de danske svineproducenters dygtighed og afregningssystemets fortjeneste, siger Ove Thejls, som tilføjer, at ny teknologi og digitalisering snarere er med til at høje effektiviteten end kvaliteten.

- Digitalisering taler man meget om i vores branche, men det er for at effektivisere produktionsprocessen. Jeg vil sige, at når vi taler kundespecifikke udskæringer, er det i høj grad også de slagtermæssige egenskaber, der er vigtige.

Eksporttilladelse til Colombia
Selvom eksporten til Kina i år er dalet markant i forhold til jubelåret 2016, vil riget i midten fortsat fremover være et af de markeder, som tyskejede Tican vil satse på.

- Vi kigger meget på asiatiske markeder som Kina, Taiwan og Vietnam, samtidig med at vi skal kæmpe for at fastholde vores position i Japan, Australien og Storbritannien. Men det er ikke i England, vi ser den store vækst fremadrettet, siger Ove Thejls, som tilføjer, at Ticans rolle i den tyske Tönnies-koncern netop er at være rambukken ind til tredjemarkedslande.

Tican har for nylig fået eksporttilladelse til Colombia og kigger også mod det sydamerikanske marked, fortæller Ove Thejls.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156