23948sdkhjf

Hanegal: Vi skal ikke have for mange maskiner

- Det kan også blive for automatisk. mener ledelsen
Naturligvis skal en stor fødevarevirksomhed som Hanegal altid tilstræbe at optimere flowet og tænke i at automatisere - men det kan også blive for meget.

Det mener ledelsen på Hanegal-fabrikken i Haderslev, hvor det ikke er et særsyn at se medarbejdere putte snackpølser i dertil indrettede papkasser eller sætte etiketter på emballage.

- Vi vil gerne optimere, men vi har ikke automatiseret til den store guldmedalje. Blandt andet fordi vi nemmere kan teste nye produkter, når det hele ikke bare kører derudad i store maskiner. Man skal passe på ikke at over-automatisere, så man bliver ufleksibel, siger den forholdsvis nytiltrådte direktør hos Hanegal, Cees Kuypers.

Kan lave små mængder

Stifter og medejer Fie Graugaard er naturligvis enig:

- Hanegals styrke er, at vi hurtigt kan udvikle nye ting, og at vi kan gøre det i forholdsvis små mængder, siger hun.

På fabrikkens liste over produkter er der p.t. cirka 250 varenumre, fordelt på blandt andet spegepølser, snackpølser, ostepølser, postejer, bacon, skiveskåret pålæg og færdigretter - alt sammen helt og aldeles økologisk, sådan som det har været gennem alle årene siden begyndelsen for 25 år siden.

Produkterne bliver for op imod 90 procents vedkommende solgt til detail-butikker, mens resten går til foodservice-virksomheder.

- Der er meget at komme efter, når vi ser på foodservice, og vi har meget at byde på til det segment. Vi forsøger at udbygge organisationen, så vi kan få bedre fat dér, fortæller Cees Kuypers, som sammen med den øvrige ledelse har et mål om en samlet vækst på 12-15 procent om året.

- Også på foodservice-området er man jo meget i gang med at omlægge til økologi, og desuden er restaurantsektoren voksende. Vi er nødt til at se på, hvordan vi gør det nemmere for dem - for eksempel er vi godt i gang med at se på sådan noget som større pakninger, tilføjer han.

20-25 procent af Hanegals produktion bliver solgt som private label - der står således Hanegal med småt bag på en del af emballagerne hos fødevarebrands som Levevis, Øgo og Änglamark.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063