23948sdkhjf

Anima dumper Coops dyrevelfærd - Aldi topper listen

Tidligere på året annoncerede Coop, at koncernen fra 1. maj ikke længere sælger turbokyllinger i Irma-butikkerne, mens det er planen, at man inden 2025 vil have udfaset de hurtigtvoksende kyllinger fra alle koncernens kæder.

Men det går ikke stærkt nok, hvis man spørger dyrevelfærdsorganisationen Anima. 

I en ny rapport om dyrevelfærd i detailhandlen er Coop på syvende- og sidstepladsen, og Aldi og Lidl har lagt sig i front. Aldi har scoret 30 point ud af cirka 55 mulige, mens Coop blot har fået 12,5 point. Den dårlige placering skyldes først og fremmest, at Coop fortsat vil sælge mange millioner turbokyllinger de kommende år.

- Vi har overordnet set oplevet en fornuftig udvikling de sidste par år, hvor den ene kæde efter den anden har startet en udfasning af de frygtelige turbokyllinger, ligesom vi så buræg forsvinde fra butikkerne nogle år siden. Desværre ser vi også, at Coop halter så meget bagefter at det fungerer som en bremseklods for at forandre kyllingeindustrien. Det er meget trist for dyrevelfærden, siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima, i en pressemeddelelse.

Anima lancerer stor kampagne

Anima indrykker i den kommende tid annoncer i Politiken og 14 andre aviser for at vise resultaterne fra rapporten. Derudover har foreningen igangsat en kæmpestor outdoorkampagne med over 60 digitale skærme i hele Danmark inkl. Rådhuspladsen, Nørreport samt Nordens største skærm i Odense på 270 kvm og Aalborgs største skærm. 

Desuden udsender Anima en række film, som vil blive spredt på sociale medier og tv-reklamer. Budskaberne vil hovedsageligt handle om at råbe Coop op og bede dem ”komme ind i kampen.” Der vil også blive sendt rosende budskaber til Aldi og Lidl for at være gået længst for kyllingernes velfærd indtil nu.

Anima vil løbende rangere supermarkederne indtil alle er kommet i mål med en omlægning til den anerkendte standard, European Chicken Commitment. Standarden sikrer langsommere voksende kyllinger, bedre pladsforhold samt miljøberigelse.

Turbokyllinger har fået deres navn efter deres eksplosive vækst fra 50 gram til over 2 kg på under fem uger. Denne vækst betyder blandt andet at gangbesvær, nedsat immunforsvar, organsvigt og højere dødelighed er kendte problemer i produktionen.

Hos Aldi er de tilfredse med førstepladsen.

- Vi er stolte over at blive anerkendt for at have gjort de største fremskridt for dyrevelfærden for kyllinger. Vi har ikke tænkt os at hvile på laurbærrene, og vi håber også, at vores kollegaer i branchen følger trop, da det vil betyde endnu mere udvikling for dyrevelfærden, siger Katrine Milman, CSR chef i Aldi Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078