23948sdkhjf

Frellsens kaffe-arm har taget en drejning

Med 7.000 erhvervskunder i økonomisystemet står Frellsen Kaffe stærkt på det danske marked. Men det er ikke kun den sorte drik, Frellsen leverer til virksomheder og kantiner, det er også kaffemaskinen og servicen - sammen med handelsvarer som te og andre varme drikke.

Kaffen rister Frellsen selv i Roskilde, hvor virksomheden deler matrikel med Frellsen Chokolade. Henrik Frellsen er direktør for kaffe-divisionen og fjerde generation i den familieejede virksomhed, mens hans fætter, Peter Frellsen, er direktør for chokolade-divisionen. 

Risteriet er kernen i produktionen. To store fuldautomatiserede ristemaskiner kan hver tage 300 kilo råkaffe pr. ristning. Efter en omstændelig riste-omgang, som kræver knowhow, bliver råvarerne forvandlet til kaffebønner.

Hovedparten af råvarerne kommer fra sydamerikanske lande og bliver leveret i containere, der er foret som en stor sæk. Bønnerne bliver suget ind i ni forskellige siloer på lageret, hvorfra de bliver suget videre til 16 siloer, hvorfra bearbejdningen starter. 

De syv medarbejdere i produktionen, som kører ét skift pr. døgn, ser faktisk ikke den fysiske kaffebønne en eneste gang undervejs. Første gang, de kommer i ”nærheden” af kaffebønnen er, når den ligger nede i den forseglede pose. Alt er automatiseret, og sådan har det været i mange år. I alt er der beskæftiget cirka 70 mand i divisionen.

Fra handlen er på plads i Brasilien, til kaffebønnerne bliver leveret til den sjællandske fabrik, går der typisk to-tre måneder. 20-30 forskellige sorter er der hele tiden på lager. Hvor kunderne før valgte malede bønner, er det i dag hele bønner, der sælger bedst.

 Fælles for alle bønner er, at de bliver smagt og testet i Roskilde, hvor Henrik Frellsen og tre-fire medarbejdere starter dagen med at smage på 20-40 forskellige kopper kaffe. Selve den højlydte slubreproces er noget speciel og handler ikke om at nyde kaffen, men mere om at finde afvigelser fra den kvalitet, der ønskes.

- Vi smager kaffen tre gange. Når vi køber den, når vi modtager den, og når den er ristet, siger Henrik Frellsen, der har fundet den strategiske vej, virksomheden vil gå.

Forretningen blev trimmet

Som en del af den dengang nye strategi i slutningen af 00’erne blev salget til dagligvarekæderne skåret væk. I stedet blev der sat fuld fokus på hovedmarkedet med erhvervskunder, som i dag køber kaffemaskiner, service og kaffebønner hos Frellsen. 

Inden for de seneste 14-15 år er serviceafdelingen vokset fra fem til 25 mand. Kaffen bliver sågar leveret af egne salgschauffører. Erhvervskunderne står for halvdelen af omsætningen i divisionen.

Tre forskellige salgsorganisationer med i alt 11 mand står for afsætningen til de tre segmenter erhvervskunder, private label og specialbutikker. Økologi er stigende og står for 20 procent af det samlede salg, ligesom de miljøvenlige produkter også har vundet indpas i sortimentet. Te og andre varme drikke som kakao er også en del af pakken. 

I 2013 skiftede firmaet te-leverandør og lavede sit eget mærke, hvor der i dag er 17 forskellige varianter at vælge imellem.

- Vi har en god forretning, som hele tiden skal udvikles på det meget konkurrenceprægede marked, vi arbejder i. Derfor holder vi fast i kaffeløsningerne og vores eget risterikoncept. Inden for de næste fem år forventer vi at vokse pænt i alle vores tre fokusområder, vurderer Henrik Frellsen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.078