23948sdkhjf

Nye ægprodukter skal booste vækst

Hedegaard Foods træder ind på convenience-markedet med nye ægprodukter i Danmark og Sverige. Nylanceringerne forventes at øge omsætningen til 50-100 mio. kr. og giver samtidig udsigt til flere nye ansatte i produktionen.
Med håndtering og salg af 1 mia. æg om året og en omsætning på 850 mio. kr. er Hedegaard Foods stor på det nordiske fødevaremarked. Kerneforretningen er forarbejdning, pakning og distribution af friske skalæg og en række pasteuriserede ægprodukter og æg vil også fremover være fællesnævneren for alt, hvad virksomheden beskæftiger sig med:

- Ny forskning gør op med tidligere tiders myter om ægs skadelige virkning og det er en af årsagerne til, at danskerne spiser æg som aldrig før. Vores vision er at skubbe yderligere til den udvikling og tilbyde forbrugerne nye produkter med friske æg som en væsentlig bestanddel, forklarer adm. direktør Ivan Noes Jørgensen.

Han har længe haft et ønske om at kunne tilbyde forbrugerne shake-and-bake-produkter baseret på friske æg, men udfordringen har været at kombinere æg, olie og mælk og opnå en tilfredsstillende konsistens på produkterne og samtidig finde frem til en fremstillingsproces, der bevarer råvarernes smag og funktionelle egenskaber.

Efter flere års udvikling har Hedegaard Foods nu fundet en ideel løsning de danske forbrugere kan nu finde tre helt nye produkter med friske dessertpandekager, fuldkornspandekager samt scrambled eggs m/ bacon i køledisken hos blandt andre Bilka og Føtex:

- Vi er - så vidt vi ved - de første, der præsenterer et frisk to-delt ægprodukt med en flydende æggemasse af friske æg og ingredienser i bunden af emballagen og en melblanding i toppen, forklarer Ivan Noes Jørgensen videre.

Øget omsætning og nyansættelser
Ambitionerne er store. Virksomheden forventer på sigt en omsætning på 50-100 mio. kr. i Danmark og Sverige samt ansættelse af 10 - 14 mand i produktionen. Shaker dessertpandekager, Shaker fuldkornspandekager og Shaker scrambled eggs m/ bacon er klar i butikkerne og har en vejledende udsalgspris på 26,95 pr. stk. En shaker indeholder dej til 8 - 10 pandekager og Shaker scrambled eggs giver 4 – 6 portioner.

Convenience-produkter har stort vækstpotentiale
Hos Dansk Supermarked med blandt andre Bilka og Føtex er der også begejstring over de nye produkter:

- Generelt er vi meget interesserede i nytænkning af traditionelle produkter. Vi har nu igennem en del år set et stabilt voksende salg af friske æg og det skyldes dels en mere positiv indstilling til æg som råvare og dels, at danskerne i stigende grad ser hjemmelavet mad, hvor æg jo ofte indgår, som noget positivt, siger Category Manager Kim Guldahl Andersen fra Dansk Supermarked.

- De nye Shaker-produkter kan både opfylde forbrugernes ønske om hjemmelavet mad, men er samtidig convenient – dvs. nemme og hurtige at lave og det er en produkttype, som kan komme til at vækste meget de kommende år, fortsætter han.

Flere nye produkter i støbeskeen
Hedegaard Foods forventer da også yderligere vækst de kommende år via lancering af andre innovative produkter:

- Vi forventer fortsat at tage markedsandele i et voksende marked inden for vores traditionelle ægprodukter. Derudover skal vores vækst komme fra yderligere internationalisering – primært til de nære markeder omkring os, siger Ivan Noes Jørgensen og fortsætter: - Derudover vil vi booste vores vækst via lancering af nye ægprodukter, der rammer forskellige segmenter af forbrugere. De nye produkter skal primært afprøves på de modne markeder i Danmark og Sverige og skal så med tiden videre til blandt andet Tyskland. Det kan udløse et nærmest uanet potentiale, pointerer han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078