23948sdkhjf

Danske forbrugeres pessimisme aftager for tredje måned i træk

Selv om pessimismen blandt danske forbrugere aftager, er forbrugertilliden fortsat meget lav

De danske forbrugere ser stadig mørkt på den nuværende og den fremtidige økonomiske situation, men humøret er for tredje måned i træk steget en lille smule.

Det viser Danmarks Statistiks barometer for forbrugertilliden for januar.

Noget tyder på, at det værste inflationschok har lagt. Det skriver Jeppe Juul Borre, der er cheføkonom hos Arbejdernes Landsbank, i en kommentar.

- Der er lettelse at spore hos de danske forbrugere. Det er bestemt positivt. Forbrugertilliden er dog stadig hamrende lav i en historisk sammenligning.

- Forbrugerne er langt mere negativt stemte end under finanskrisen og coronakrisen, så derfor er dagens tal mere lettelse end begejstring, lyder det.

Forbrugertilliden måles ved at spørge til en vurdering af dansk økonomi og forbrugernes egen økonomi nu sammenlignet med for et år siden samt forventningerne til det næste år.

Her kan forbrugerne svare på en skala fra meget positiv til meget negativ. Det omregnes til en talværdi, så de mest positive svar får en værdi på 100, mens de mest negative svar får en værdi på minus 100.

For januar lander forbrugertilliden på minus 26,1.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Endnu en Skare-virksomhed er begæret konkurs
Arla: Fald i forbrug af mejeriprodukter skyldes stigende leveomkostninger
Carlsberg får hård kritik for slingrekurs
Arla når for første gang trecifret milliardomsætning
Nyt om Irmas fremtid: Sådan gik det med tidligere direktørs redningsplan
Optimistisk kurator sorterer i mulige købere: Skare-salg kan gå hurtigt
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
RetailNews
PlastForum DK

Send til en kollega

0.109