23948sdkhjf

Bryggeriet Vestfyen: Corona skyld i, at tallene igen er røde

Efter at have tabt 18,9 millioner kroner i 2018/19, kom Bryggeriet Vestfyen langt bedre ud af regnskabsåret 2019/20. Underskuddet landede i det nye regnskab på 5,5 millioner kroner, og omsætningen steg fra 181 til 190 millioner.

I en pressemeddelelse skriver bryggeriet, at coronapandemien har betydet, at omsætningen ikke er steget så meget som forventet.

- Derfor ender året med et minus på 5,5 millioner kroner, men med optimisme for fremtiden hedder det.

Coronapandemien er ifølge Vestfyen den væsentligste forklaring på underskuddet, fordi specielt den manglende grænsehandel og omsætningen i restaurationsleddet har været negativt påvirket af pandemien. 

Under alle omstændigheder er det en fortrøstningsfuld bestyrelsesformand, der gør status over året:

 - Vi oplever fremgang i både detailhandlen og i den del af eksporten, der ikke handler om grænsehandlen. Til gengæld mister vi 25 procent af vores omsætning på grænsehandlen og 15 procent i restaurationsleddet, og derfor står vi tilbage med et ikke tilfredsstillende resultat, men dog med tro på fremtiden, siger bestyrelsesformand Poul Bertelsen.

- Vi har al mulig grund til at tro, at vi ville have løftet vores omsætning i grænsehandlen og i restaurationsleddet uden coronaen. Derfor tror vi på, at vi havde stået med sorte tal på bundlinjen, hvis ikke der havde været en pandemi, tilføjer han.

90 medarbejdere på lønkompensation

For bryggeriets direktør, Rasmus Damsted Hansen, har året ligeledes været præget af coronapandemien. 

- Vi har måttet agere ekstremt agilt og har løbende måtte tage beslutninger uden helt at kende morgendagen. Det har naturligvis været udfordrende. Samtidig har vi haft 90 kollegaer sendt hjem på lønkompensation, hvilket selvfølgelig har kostet os noget, men vi har bevidst valgt ikke at fyre folk og i stedet holde på vores kompetencer og viden ud fra en tro på fremtiden. Vi har vurderet, at det er det rigtige på den lange bane, siger Rasmus Damsted Hansen.

Vestfyen-direktøren, der har i alt cirka 100 medarbejdere, mener, at udviklingen skal fortsætte med fokus på egne brands og på at skabe brands sammen med kunderne.

- Vi er vokset på både detailhandlen og eksporten. Interessen for vores brands stiger, og vi får mange forespørgsler fra kunder, der ønsker at udvikle sammen med os. Derfor skal vi fortsætte arbejdet med at blive endnu mere attraktive for vores forbrugere og kunder.

- I detailhandlen skal vi styrke vores afsætningsmix med endnu flere kunder og endnu flere salgskanaler, on-trade skal vi have vores øl ind på flere barer, restauranter og værtshuse, og på eksportmarkedet skal vi fortsat have vores øjne rettet mod vores nære markeder, siger Rasmus Damsted Hansen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109